Checklista, Annons!
Hur vill du utveckla ditt företag?
Annonstips
Fånga besökaren inom två sekunder!
Ta det viktigaste först
Du har i bästa fall bara ett par sekunder på dig att väcka din målgrupps intresse innan de går vidare. Därför ska du komma till saken så snabbt som möjligt, snarare än att ha för mycket ”lulllull”. Så specificera vad du vill berätta och gör det redan i rubriken ska du ha fångat intresset med ditt specificerade erbjudande. Du kan alltid utveckla det senare i texten som följer.
Vilka vill du berätta det för?
Själv tycker du kanske att alla är intresserade av ditt erbjudande/tjänst eller produkt! Men vare sig du vill eller inte så finns det en specifik målgrupp som är extra intresserad. En målgrupp som har kort väg från tanke till köp av ditt erbjudande. Dem ska du hitta. Vad läser dem? Vilka tidningar/annonsblad/bloggar/sidor läser de? Börja där och vänta med andra annonseringar, även om du får ett bra pris.
Digital annons
En digital annons är så att säga ”uppsökande”, alltså säg att du annonserar digitalt på t.ex. Google, då ska din annons komma upp vid vissa sökord som söks. Du måste då ha en tilltalande landningssida som förklarar ditt erbjudande och länkar vidare till din hemsida för vidare information.
Annonserar du på Facebook väljer du område, ålder, kön etc. på de som ska nås av din annons, en sån annons vet du säkert försvinner fort i flödet. Facebookannonser återkommer och du väljer själv hur ofta och mycket den ska visas. Du måste då ha en tilltalande landningssida som förklarar ditt erbjudande och länkar vidare till din hemsida för vidare information.
Analog annons
Annonsera i nischade tidningar gör att du når de som verkligen är intresserade. Här blir ofta annonskostnaden hög.
Annonsera i ett lokalt annonsblad kan vara den bästa idén om du verkar lokalt. Ett annonsblad kommer ut en till fyra gånger i månaden och ligger ofta framme på köksbordet för alla i hushållet att bläddra i då och då. Bladet är gratis och alla som har en brevlåda får den. Så för en billig peng får du en annons som når ut bra i ditt lokala närområde.
Så rådet är!
Vilken nytta har ditt erbjudande för mottagaren?
Lista dem och tänk utifrån målgruppens perspektiv och önskemål snarare än ditt eget företags vinning. Säg ”Du får...” istället för ”Vi har...”, så når budskapet fram lättare.
Banta utrymmet
Det är lockande att försöka utnyttja varenda liten fläck av ditt köpta annonsutrymme för att kunna berätta så mycket du kan om ditt erbjudande och företag. För mycket information gör det svårt för mottagaren att ta det till sig. Fundera då istället på vad ditt budskap är och håll dig till det. Ledsaga sedan in läsaren till din hemsida eller erbjudande till en landningssida för att få mer information om hur de ska kunna köpa din fantastiska produkt eller tjänst.
Och nu det viktigaste
Vad ska målgruppen göra när de har läst din fantastiska annons? Ringa? Länka vidare till nätet och beställa? Gå till en butik? Glöm inte att avsluta med en uppmaning och gör det tydligt!