Blogg om Hemsidor & Marknadsföring blog
Var tydlig med vem du är
Planera dina rubriker på din hemsida. Bilder och text ska hänga ihop, var tydlig med vad du gör och erbjuder dina besökare, befintliga kunder och potentiella kunder.
Bildformat och komprimering
Använd bilder i hög kvalitet och i moderna format samt optimerade för snabb visning, laddar din sida för långsamt tappar du besökaren inom några sekunder.
Din hemsida ska se bra ut på alla enheter
Idag är de flesta besöken till din hemsida från mobila enheter och därav måste din hemsida vara optimerad för de enheterna. Se till att din leverantör av hemsidor erbjuder hemsidor för alla plattformar.
Lägg upp en video
Presentera en produkt och ditt företag med en kortare animerad video. En video på din hemsida engagerar och fångar dina besökares intresse. Din video ger din hemsida en ny dimension och är relativt enkelt att producera.
Känsla för färg
Ditt varumärke och eller din logo bör matcha dina färger du väljer till din hemsida, då färger säger mycket om hur vi uppfattar saker och ting. Inom färgpsykologin är det åtta färger med särskilda betydelser: röd, orange, gul, grön, blå, lila, vit och svart. Vitt eller svart räknas ofta inte som färger, men de påverkar ändå våra känslor och har därför en plats i de åttas gäng. De åttas gäng förmedlar känslor och budskap olika. Så därför passar de olika i olika situationer. Betydelser i olika språkliga uttryck: blått är flott, någon som är ny på något är grön och en ilsken person ser rött. Detta har oftast sin grund i historiska, kulturella orsaker och påverkar undermedvetet hur vi upplever marknadsföring. Länk om färger.
Din blogg
Din blogg ska förhoppningsvis engagera dina besökare, ett bra sätt är att ha några blogginlägg högt upp på din första sida. Din blogg bör vara aktuell och dina inlägg färska.
Hemsidans balans
Håll dig till dina färger och din företagsprofil, din hemsida ska ha en balans mellan rubriker, text, bilder och din design, har din hemsida en stökig struktur och är svår att navigera i, tappar du din besökare illa kvickt. Användarupplevelsen är A & O, testa den på bekanta och befintliga kunder innan lansering eller om du gjort en större förändring.
Förändra och uppdatera
Lägg upp ens strategi om hur ofta du bör uppdatera t.ex. din blogg och innehållstexter samt nytt material. Även små designändringar uppmärksammas av återkommande besökare, din hemsida ska kännas fräsch, modern och aktuell.
Teckensnitt, effekter och färger
Idag kan du välja vilket typsnitt du vill helt gratis från t.ex. Google Fonts. Men var väldigt noga med vad du väljer och max två typsnitt. Har ditt företag en företagsprofil med designregler är de dessa du ska följa. Var försiktig med effekter t.ex. snurrande bilder och fallande rubriker och inflygande texter. Försök att ha effekter som harmoniserar och hjälper din besökare hellre än att du ska försöka imponera med en mängd effekter. Håll dig till dina färger i din företagsprofil, blanda inte och håll dig till några få.
Fånga dina besökare snabbt
Din hemsidesdesign får inte vara ”tung” eller ”långsam”, då tappar du potentiella kunder och din ranking i sökmotorer såsom Bing och Google sjunker och du får svårt att attrahera besökare med dina sökord.